rimpel van suiker
SLECHT NIEUWS VOOR DE ZOETEKAUW: VAN SUIKER KRIJG JE RIMPELS

Suiker pleegt een flinke aanslag op ons lichaam. Niet alleen is het slecht voor de lijn en de gezondheid, maar ook voor de huid is het niet bevorderlijk. Je kunt op de rimpels wachten!

Fructose en glucose in ons bloed zijn bijzonder reactieve stoffen. Zij kunnen zich namelijk hechten aan de eiwitten in ons lichaam. Bekende eiwitten zijn collageen, elastine en keratine. Deze zitten overal: op en in de vaatwanden, botten, haar, ogen, maar ook in de huid. Doordat de huid door de hechting minder soepel is, kunnen er eerder rimpels ontstaan. Het bloed gaat sneller stromen door de suiker en hoe meer suiker er in de bloedstroom terecht komt, hoe sterker het effect op het collageen is. Dit proces noemen we glycatie. Glucose en fructose komen vrij in het lichaam door het eten van suiker, maar ook door het eten van complexere koolhydraten zoals granen of aardappels. Met vezelrijke koolhydraten zoals zilvervliesrijst of peulvruchten hoef je minder goed op te passen omdat deze de bloedsuiker maar langzaam verstoren. Het probleem ligt dus bij suikers en witmelen.

Er is nog hoop

Het glycatie-proces kan wel gekeerd worden. Om de schade voor de huid te beperken, is het belangrijk om de hoeveelheid suiker en witmeel te beperken. Het is niet mogelijk om suikers compleet uit je voeding te schrappen. Dat is ook niet noodzakelijk, want fruit, groenten en granen bevatten naast de suikers ook veel nuttige voedingsstoffen en antioxidanten die juist weer gunstig zijn voor de huid. Het helpt in ieder geval al heel wat als je het gebruik van toegevoegde suikers beperkt. Let daarbij vooral op verborgen suikers, die op etiketten te vinden zijn als glucosestroop, sacharose, dextrose, fructose en maissiroop.

Huidverzorging

Daarnaast kun je veel doen met je huidverzorging. Gebruik producten met retinol, ofwel vitamine A. Deze producten stimuleren de aanmaak van nieuw collageen. De vitamine A en E creme van Deynique bevat deze stof. Ook houdt het vocht vast, stimuleert het de doorbloeding en beschermt het de huid tegen uitdroging. Tenslotte is het belangrijk om je huid te beschermen met een SPF tegen de schadelijke stralen van de zon. Ook als de zon maar matig schijnt. Lees hier de feiten over UV-stralen.

OPC vitamine c

Antioxidanten

Gebruik als tegenwicht voor glycatie voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten. Voorbeelden hiervan zijn fruit en groenten als blauwe bessen, cranberries, granaatappel, rode paprika, walnoten, groene thee of de OPC-capsules van Deynique. Daarnaast zijn voldoende vitamine B1 en B6, C and E belangrijk voor de huid.

Laat je adviseren door Xanne om je huid nog beter te kunnen beschermen tegen vroegtijdige huidveroudering.